Att välja vegetariskt

Ett av mina löften i år är att äta mer vegetariskt och veganskt.
Det finns olika skäl varför man väljer vegetarisk eller vegansk mat. Jag har bestämt mig för att till största del äta vegetariskt då min mage mår bättre, jag har aldrig varit någon stor köttätare så kan lika gärna skippa det mesta och sedan av miljöskäl. Visste du att djurhållningen står för 51 % av koldioxidutsläppet medan transport står för 13 %! Jag har sett dokumentären cowspiracy där dem belyser djurhållningens miljöpåverkan och köttindustrin vilket är riktigt illa.
 
Sedan såg jag även ett litet klipp idag om hur en större del av mjölkkossorna lever, den hittar du under länken. 
Om du har funderat på det här med vegetariskt och veganskt så borde du titta på dokumentären på netflix och klippet under länken, jag lovar att du kommer bli övertygad om att dra ner på din köttkonsumtion!
 
Hädanefter kommer jag dela med mig utav fler vegetariska maträtter allt från vadagsmat till lyx :)