Mina tarmar - IBS

För några veckor sedan fick jag diagnosen IBS (Irritable Bowel Syndrome). Jag har hela mitt liv haft problem med min mage i form av smärta och uppblåsthet. Jag har gjort alla tester som går, röntgats, gjort ultaljud och legat inlagd utan att någon doktor har kunnat hitta något specefikt.
Efter att ha googlat runt och hittat likheter mellan mina besvär och IBS så ringde jag upp vårdcentralen och ville göra en utredning av IBS. Som svar fick jag att jag redan hade gjort alla tester som går (då man utesluter att det skulle vara något annat) och via telefon konstaterade sköterskan att jag hade IBS, vilket jag tycker är väldigt konstigt att dem inte har informerat mig om under tidigare besök. Sjukdomen IBS är individuell och kan innebära helt olika saker från person till person men de flesta har liknande problem, smärta, gaser, uppblåsthet, illamående, förstoppning och eller diarré. Som ni ser är det ingen trevlig sjukdom men för min del känns det skönt att äntligen ha fått en diagnos. I tisdags var jag tillbaka på vårdcentralen för att träffa en dietist, läs mer om det längre ner i inlägget. Känner du igen dig? Ta saken i egna händer, kräv den vård som du behöver och gör en utredning! 
 
Nu till den svåra frågan, hur behandlar man IBS? Det finns inget självklart svar. Det går inte äta en viss medicin för att bli symptomfri men det går att lindra besvären när de uppstår genom att äta läkemedel för till exempel gaser eller förstoppning. Den största förändringen man gör som IBS patient är att lägga om sin kost. Jag har alltid trott att jag gynnar min tarm när jag ger den mycket fibrer och grönsaker men så behöver det inte vara. 

I tisdags träffade jag en dietist som berättade om FODMAP för mig. Vilket är en kosthållning som jag kommer att följa de kommande veckorna. Här är ett utklipp från hemsidan IBSfri.se som beskriver vad FODMAP står är:
 
FODMAPs är fermenterbara kolhydrater och omfattar fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Gemensamt för FODMAPs är att de hos personer med IBS är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. De är även osmotiskt aktiva vilket innebär att de kan rubba vätskemängden i tjocktarmen och därmed orsaka både förstoppning och diarré.

FODMAP delas upp i följande fyra kategorier:

  • Fruktos - fruktsocker, finns i frukter, grönsaker och honung
  • Laktos - mjölksocker, finns i mejeriprodukter från ko, får och get
  • Oligosackarider - kostfiber som finns i kål, ärter, bönor, linser, lök, vitlök, vete, korn, råg och havre
  • Sockeralkoholer - sötningsmedel i tuggummi och halstabletter
 
För att inte det här inlägget ska bli allt för långt så har jag valt att öppna en ny kategori där jag skriver om FODMAP. Vad jag kommer att utesluta samt tips, råd och recpet. Hemsidan IBSfri.se ger jättebra information samt att man kan bli medlem och föra en kostbehandling online. 
Jag svarar gärna på frågor och funderingar kring ämnet!
 
 
 
#1 - - A M:

Vilket jobbigt beslut, hoppas det blir bättre! Btw, riktigt fin blogg! Verkligen inspirerande :D

Svar: Det hoppas jag också. Tack snälla, kul att du tycker om den :D
Fanny Elgstrand

#2 - - E:

Hej, hur äter man FOODMAP som vegetarian? Kram!