FODMAP - listor

Jag inleder det här inlägget med en passande kommentar:
 
Hej, hur äter man FOODMAP som vegetarian? Kram! 
 
Hej! Jag äter och har alltid ätit mycket vegetariskt och kommer att dela med mig av en hel massa recept framöver. Skillnaden är att jag nu inte kommer äta så mycket bönor. Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med protein om man utesluter bönor, linser osv men mina tips är att fylla på med halloumi, laktosfri kvarg, keso och som i mitt fall dricka aminosyror eller proteinpulver. Aminosyror är protein fast i dess renaste form, proteinpulver finns som helt gluten och laktosfritt samt som risprotein. Håll utkik efter vegetariskarecept här på bloggen :) KRAM! 
 
 
Jag har just påbörjat elimineringsfasen vilket betyder att jag kommer att utesluta så mycket som möjligt av de man ska undvika. Jag kommer att ta hjälp av en app som heter IBS-fri där man kan se vilka livsmedel som är lite mer okej att äta (gula) och de som man helst ska undvika helt (röda). Elimineringsfasen går man igenom för att man sedan ska kunna jämföra och se hur man mår när man äter ett visst livsmedel och vilka det är man reagerar på. Här nedanför kommer jag att klistra in listor på vad man ska undvika samt vad som är okej att välja. 
 

Laktos – mjölksocker

VÄLJ
Laktosfria produkter
Mandelmjölk
Kokosmjölk
Rismjölk
Feta, halloumi, mozzarella
Smör
Havremjölk (max 3 dl)

UNDVIK
Mjölk
Fil
Glass
Mjölkchoklad
Yoghurt
Mascarpone
Ricotta
Färskost
*Sojamjölk
(* används ofta som ersättare till mjölk men innehåller sojabönan som de flesta med IBS inte tål.)

 

Fruktos – fruktsocker

VÄLJ  

Apelsin
Ananas
Citron
Blåbär
Hallon
Kiwi
Mandarin
Granatäpple
Jordgubbar
Banan (inte övermogen)

UNDVIK
Äpple
Päron
Vattenmelon
Grapefrukt
Aprikos
Persika
Nektarin
Mango
Honung
Fruktjuice
Fruktsallad
Torkad frukt 
 

sammansatta sockerarter

VÄLJ

Glutenfritt bröd

Glutenfri pasta
Potatis
Quinoa
Ris
Aubergine
Grönsallad
Spenat
Gurka
Morot
Grönkål
Haricot verts
Mangold
Paprika
Palsternacka
Tomat
Zucchini
 
UNDVIK
Bönor
Linser
Kikärtor
Jordärtskocka
Bulgur
Cous-cous
Råg
Vete
Rödkål
Rödbetor
Soja
Sparris
Selleri
Vitlök
Purjolök
Lök
 

Sockeralkoholer – sötningsmedel

VÄLJ
Aspartam
Dextros
Glukos
Socker
Stevia
Sukralos
 
UNDVIK
Avokado
Blomkål
Svamp
Majs
Sockerärtor
Erytriol
Glycerol
Mannitol
Maltitol
Sorbitol
Xylitol
Sukrin
Isomalt
#1 - - Anonym:

Jag har själv IBS och tänkte bara dela med mig av en sak som många missar. Det finns ett ämne som heter karragenan som finns i vissa laktosfria produkter. Detta är ett ämne som många av oss med IBS inte helt klarar av. Som tex laktosfri grädde innehåller karragenan och jag kan därför inte äta laktosfri grädde det enda som fungerar är vanlig grädde 40% som inte innehåller detta ämne och sedan brukar jag behöva ta en laktostablett och detta är det enda som fungerar om jag vill äta grädde.

Bara för din information eftersom jag sett att du gillar att baka. Kan också rekommendera Lugn mage med god mat som är anpassad för oss med IBS :)

Lycka till med allt och hoppas att du finner ut exakt vilka ämnen du bör undvika:)

Svar: Tack för din kommentar! Jag är fortfarande i elimineringsfasen, hoppas på att få tydliga svar när jag ska träffa dietisten nästa gång!
Bloggar du? Hittade nämligen ingen länk till någon hemsida. Skulle vara toppen att läsa om hur du hanterar IBSen :)
Fanny Elgstrand