Kanelbullar - Fodmap

Godmorgon!
I fredags bakade jag bullar, det är väl ingen som har missat att det är kanelbullens dag idag??
Jag jobbar i ett bageri (vi gör de godaste vetebullarna!!) men med en mage som inte alls tycker om vete så blev det för min del att baka fodmap-anpassade bullar. Riktigt goda och hälsosamma, dessa tycker min mage om :)
Receptet hittade jag HÄR men har själv ändrat lite så här kommer min variant:
 
Gluten & Mjölkfri bullar
  • 4-5 dl rismjöl
  • 3,5 dl Havremjöl, glutenfria havregryn (Mixa till ett fint mjöl!)
  • ½ dl potatismjöl
  • 1 deciliter majsstärkelse
  • ½ deciliter + 1 msk Fiber Husk
  • ½ deciliter + 1msk pofiber
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk mald kardemumma
  • 50 g jäst
  • 7 deciliter havremjölk
  • 2 rumstempererade ägg + 1 extra till pensling
  • 25 g smält smör eller kokosolja
  • 1/2 deciliter sirap, honung eller agave
Fyllning
ca 100-150g smör (Väljer du smör i fyllningen så blir de inte heelt mjölkfri men man kan välja laktosfritt!)
Kanel
Kardemumma
Sirap eller Agave
Vaniljsocker
 
Gör så här:
1. Vispa ägg, sirap och 0,5 dl av havremjölken i en degblandare.
2. Smält smöret eller kokosfettet i en kastrull och ha i havremjölken, värm till lite varmare än 37grader.
3. Blanda ihop mjölken och äggsmeten, fördela jästen i degvätskan.
4. Blanda alla torra ingredienser väl i egen bunke.
5. Tillsätt de torra ingredienserna till degvätskan. Först kommer degen att te sig väldigt klibbig men låt degblandaren gå i ca 5 min så att degen hinner absorbera vätska och svälla.
6. Låt jäsa i 35-40min i bunken.
7. Dela degen i två och med hjälp av en hel massa rismjöl kavla ut degen till två fyrkanter.
8. Bred på smör, kanel och sötning. Rulla till en rulle och skär till snäckor, placera bullarna i bakformar och låt jäsa i 25min under bakduk. Sätt ugnen på 200grader.
9. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över antingen pärlsocker, kokos eller hackade hasselnötter (Jag gjorde hälften med kardemumma och hasselnötter och hälften med kanel och socker).
10. Grädde i nedre delen av ugnen ca 20-25min.
11. Ät och njut!! De blir godast när de har stannat ett tag.

Trevlig Kanelbullens dag!!
 
 
#1 - - Sara Ekman:

Mums :)