Höftöppnare - 3 övningar

Vill ni veta något kul? Jag tar helg idag! 
Kom just hem från skolan, imorgon är våran lektion inställd och på fredagar är jag nästan alltid ledig. Vilket betyder att jag inte behöver vara i skolan förrän på måndag. Skulle egentligen åkt till skärgården på fredag men det blev ändrade planer, istället ska jag ta vara på ledigheten genom att träna, baka något kul och fixa med saker som jag annars inte hinner med. Ikväll instruerar jag mina pass och efter det blir det pojkvänsmys. 

Slutpratat om min vardag. Tänkte dela med mig utav 3 övningar som förbättrar höftöppnaren. Med öppna höfter så tar man sig lättare in i flera yogapositioner. Det sitter ofta mycket spänningar kring höfterna, både fysiska och psykiska, därför är det viktigt att töja just detta område. Börja med lite lättare töjning eller några varv av solhälsningen. 

Övning/Position 1: Huksittande 
Sitt med hela fotsulorna i golvet, om rörligheten säger ifrån så kan man kila under en bok eller kudde under hälarna. Sträck upp ryggen så att den är helt rak, tänk bröstet fram. Sätt ihop händerna och placera armbågarna mot knänan. Håll i flera andetag, några minuter. 

Övning/Position 2: Ödlan 
Placera händerna i linje med axlarna. Flytta fram ena benet till utsidan av händerna. Låt rumpan bli tung ner mot mattan. Håll hela tiden rak rygg. Om rörligheten tillåter kan du sänka dig ner till armbågarna. Håll några minuter och byt sedan ben. 

Övning/Position 3: Duvan
Börja med raka armar som i position 2. Lägg in benet böjt under bröstet, flytta bak det bakre benet och låt din överkropp bli tung. Håll dina höfter parallella hela tiden. Andas djupa andetag i några minuter, byt sedan ben. 
/Namaste