Julgodis delux

8e december och julkänslorna är på topp. Jag har inte hunnit baka något julgodis än men jag ska helt klart göra mariannetryfflar och saffranstryffar som jag gjorde förra året. Mariannekulorna är bland de godaste jag ätit ^^
Delar med mig utav recepten redan nu ifall ni också är sugna på något gott till helgen :) Två superenkla recept på galet gott godis! 
 
Mariannetryfflar: 
30st mariannekarameller 
250g mörkchoklad 
1dl vispgrädde 
Florsocker, vitchoklad eller kakao till garnering. 

1. Mixa mariannekaramellerna med stavmixer, till ett fint mjöl. 
2. Hacka eller riv chokladen fint. 
3. Värm grädden i en kastrull, ta av från plattan och rör ner den hackade/rivna chokladen. Tillsätt mariannekrosset och rör till en slät smet. 
4. Låt smeten stå i kylskåp ca 1 timme, forma sedan till bollar och rulla i florsocker eller annan garnering. 
5. Förvara i kylskåp. Ät och njut :) 
 
 
Vitchokladtryffel/kola med saffran: 
25g smör 
3/4dl grädde 
en halv påse saffran 
300g vit choklad 
 
1. Klä en form ca 20x20 cm med folie.
2. Hacka eller riv den vita chokladen fint.
3. Smält smöret i en kastrull och tillsätt grädde och saffran, låt koka upp. 
4. Tag från värmen tillsätt den vita chokladen och rör tills chokladen smält och allt är väl blandat. 
5. Häll i formen och låt stelna i kylen några timmar, skär i lagom stora bitar och förvara i kylskåp!